KISAH KEJAYAAN - USAHAWAN MOHAMAD HAKIMI BIN ASMADI

Nama

MOHAMAD HAKIMI BIN ASMADI

Umur

: 36 Tahun

Ahli

: 07 SEPT 2019

 

Latar belakang

Mohamad Hakimi adalah salah seorang ahli Pusat Internet Komuniti Felda Jenderak Utara sejak tahun 2019. Beliau dikenali dengan nama ieka merupakan seorang penternak ayam belanda bersama rakannya. Beliau memulakan perniagaan ini semenjak bermulanya PKP pada March 2020 secara kecil-kecilan di belakang rumah bagi memenuhi masa lapang dan menambah pendapatan.

 Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PIK

 Beliau tidak mahir dalam menggunakan komputer, tidak pandai membuat kertas kerja perniagaan untuk mencari dana perniagaan beliau.

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PIK

Menyedari penggunaan internet yang semakin meluas dalam urusan peniagaan dan pemasaran produk, Beliau mengunjungi Pusat Internet Komuniti untuk mempelajari asas keusahawanan. Beliau telah mengikuti program bersama MDEC. Sepanjang program yang berlangsung selama 2 hari, beliau menerima pelbagai ilmu perniagaan. Kini beliau telah aktif mempromosikan produk perniagaan beliau di media social dan telah berjaya menambah hasil pendapatan 2 kali ganda.

Nama

: ROSSUZILA BINTI ABU KASIM

Umur

: 40 Tahun

Ahli

: 04 mei 2010

Latar belakang

Rossuzila Binti Abu Kasim adalah seorang ahli Pusat Internet Komuniti Felda Jenderak Utara sejak Julai 2010. Beliau berumur 36 tahun, seorang suri rumah dan hanya bekerja membantu keluarga berniaga kecil-kecilan sahaja di rumah. Beliau memulakan perniagaan secara kecil-kecilan dan menerima tempahan dari kawan-kawan atau sanak saudara sahaja. Pendapatan diperolehi hanya RM 200 Sebulan. Beliau tidak mahir dalam membuat promosi menggunakan aplikasi di media social.

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PIK

Sebelum Beliau mengikuti latihan-latihan keusahawanan di Pusat Internet Komuniti, ilmu pengetahuan ICT beliau hanya sedikit. Pemasaran produk beliau juga hanya tertumpu kepada kawan-kawan dan sanak saudara.

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PIK

Menyedari penggunaan internet yang semakin meluas dalam urusan pemasaran produk, Beliau nekad untuk membuat satu perubahan dalam perniagaan beliau. Beliau telah membuka 1 kedai Shopee yang bernama “ rayyan.ent2019”. Dengan ilmu yang beliau pelajari di PIK Felda Jenderak Utara, beliau cuba mempromosikan produk di Shopee. Alhamdulillah, Produk beliau mendapat sambutan yang menggalakkan.

Pendapatan beliau semakin meningkat dari semasa ke semasa. Dulunya beliau hanya menjual 1 produk iaitu Chocojar, kini beliau mempelbagaikan produk beliau seperti Crunchy Shishamo Dut, Kacang Salut tepung, Kacang Santong Salted, Kacang medan dan sebagainya.

Sehingga kini, beliau giat mempromosikan perniagaan di media social lain seperti aplikasi Whatsapp dan Facebook. Beliau juga sentiasa bersedia menambah ilmu 

Nama

: Siti Hajar Binti Mat Saain

Umur

: 40 Tahun

Ahli

: 04 mei 2010

Latar belakang

Puan Siti adalah salah seorang ahli Pusat Internet Komuniti Felda Jenderak Utara sejak tahun 2010. Beliau merupakan seorang pengusaha cili giling dan cili sos. Beliau memulakan perniagaan ini semenjak november  2020 secara kecil-kecilan di rumah bagi memenuhi masa lapang dan menambah pendapatan.

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PIK

Sebelum beliau belajar cara mempromosi dan pengiklanan di dalam laman sosial, tempahan dan jualan hanya sekitar RM300 sebulan. Dan hanya rakan-rakan dan jiran-jiran sahaja yang membuat tempahan. Apabila menyedari permintaan sangat menggalakan dan tinggi puan siti mula berhasrat untuk memasarkan secara lebih meluas secara online dan telah membeli sebuah kedai yang terletak di pekan Kuala Krau.

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PIK

Menyedari penggunaan internet yang semakin meluas dalam urusan pemasaran produk, Pn.Siti secara atas talian. Beliau telah mengikuti banyak program yang dianjurkan oleh Amanah Ikhtiar Malaysia bersama MEDEC, kursus pengendalian makann dan pembuatan cili di Kolej Komuniti Perak. Sepanjang program yang berlangsung selama 2 hari, beliau menerima pelbagai ilmu dalam dunia pemasaran produk secara online. Kini Pn.Siti telah aktif mempromosikan produk perniagaan beliau di media social dan telah berjaya menambah hasi pendapatan sampingan 2 kali ganda. beliau juga telah membuka sebuah kedai di pekan kuala krau yang teletak di kg tanjung kubu. pendapatan beliau semakin meningkat apabila ramai yang melihat iklan-iklan di dalam media sosial dan telah datang terus ke kedai untuk mengambil dan membeli stok cili. pendapatan puan Siti pada tahun lepas hanya sekitar RM300 sebulan, kini telah mencecah RM3500 sebulan.